Modelltörténet PDF Nyomtatás E-mail
Írta: hoze   
2010. február 26. péntek, 17:09

 

1990 októberében jelent meg Audi S2 Coupe, az addigi széles motorpaletta főlé helyezvén a Coupe-t teljesítményben. A modell gyakorlatilag az UR-Quattro típus folytatásaként is felfog-ható, a 90-es évek igényeinek megfelelően.- legömbölyített karosszériaelemek, ABS, légzsák, katalizátor, és persze a rally-ban jól bevált quattro hajtás, és kifinomult 20 szelepes turbófeltöltős motor tette az autót sikeressé. Az autó igazi vonzereje a menettulajdonságok addig soha-sem látott, olyan újszerű kombinációjában rejlik, amely csak a sportautókra volt jellemző.
Az első S2-k 220Le/162Kw-os soros 5 hengeres turbómotorral készültek. Ezzel a motorral a Coupe 6.1s alatt érte el a 100km/h-s sebességet. Maximális nyomatéka (309Nm) már egészen alacsony, 1950rpm-nél rendelkezésre állt, csúcssebessége elérte a 248 km/h-t. 4 szelepes technika,  folyadékhűtéses turbófeltöltő, teljesen elektronikus motorvezérlés tette ezt 2226ccm-es motort igazán naggyá.
1993-ban az S2 motorját kissé átdolgozták. A teljesítmény 230Le/169Kw-ra nőtt, a löket, és a furat változtatása nélkül. Mindezt a motorvezérlés átdolgozásával, és hengerenkénti gyújtótrafók beépítésével érték el. A forgatónyomaték 350Nm-re nőtt 1950rpm-nél, ugyanakkor az elektronika egy úgynevezett „Overboost” (túltöltés, 380Nm) üzemmódot is engedélyezett, 2100-4000rpm között teljes gázpedálállásnál. Ezzel a motorral a Coupe 5.9s alatt érte el a 100km/h-t.
Motorja lényegében közeli rokonságot mutatott azokkal a 20 szelepes "erőművekkel", amelyek már a 80-as évek közepén a B csoportos rally világbajnokságban 400 LE körül teljesítettek.
A motor sűrítési aránya 9.3, használata főleg 98-as benzinnel ajánlott, csekély teljesítményveszteség mellett azonban 95-ös oktánszámú benzinnel is károsodás veszélye nélkül működtethető. Fogyasztására a gyár 7,5 / 8,9 / 14 (90 km/h / 120 km/h / város) értékeket jelölt meg.
Hogy a hatalmas teljesítményt megfelelő hatásfokkal lehessen az útra juttatni, az S2-t kizárólag quattro-hajtással és hatsebességes kézi kapcsolású váltóval lehetett kapni. A már jól bevált, önzáró Torsen-osztóműnek köszönhetően mindig az úttal legerősebb kölcsönhatásban lévő kerékre jut a legnagyobb hajtóerő, amelynek köszönhetően az autó úttartása és kanyarstabilitása kiváló, kanyarviselkedése pedig semleges. Nehéz időjárási körülmények közötti elinduláshoz egy manuálisan kapcsolható hátsó differenciálzár nyújt segítséget, amely a 25 km/h-s sebességhatár elérését követően automatikusan kikapcsol. Az autó még a legerősebb gázadásra sem akar kitörni, viselkedése kiszámítható, és bármiféle bonyolultabb manőver nélkül az úton tartható. Kiváló menettulajdonságainak és különlegesen erős fékrendszerének köszönhetően az autó rendkívül könnyen kezelhető, vezetése felejthetetlen élményt nyújt.
Az S2-es sportos jellegét fehér hátlapú fő- és kiegészítő műszerek erősítik. Elöl-hátul tiszta bőr vagy Velúr bevonatú, fűthető sportüléseket találhatunk. Mindezen tulajdonságok és felszereltség ellenére az S2-es a maga 60.000.- német márka körüli árával szinte alkalmi vételnek számított. Manapság egy jól tartott példány ára elérheti akár a 10.000 EUR árat is. Az S2 befektetésnek sem rossz, hiszen akárcsak az Ur-Quattro-nál, az értéknövekedés ennél a típusnál is garantált.
A gyártást 1996-ban fejezték be (valójában az 1996-ban forgalomba helyezendő autókat is már 1995-ben legyártották), összesen 1570 db készült belőle, ezek közül 279 volt jobbkormányos. Darabszámát tekintve az autó tehát számos Ferrari- vagy Rolls-Royce modellnél is exkluzívabbnak tekinthető.
Napjainkra a típus az Audi gyár hathatós közreműködésével szinte legendává vált, melynek eredményeképpen az autó egyfajta "eszmei értékkel" is rendelkezik.

Legyártott modellvariáns / darabszám:
S2 Coupe (3B, 5seb.) / 5800
S2 Coupe (ABY, 6seb.) / 1570
S2 Avant (ABY, 6seb.) / 1812
S2 Sedan (ABY, 6seb.) / 306

Az első megjelenésétől számított majd' 20év nem fogott a típuson, noha egyre ritkább a gyári állapotú példány.
Főleg a Coupe verzió a tunerek és gyorsulási versenyek kedvelt típusa lett, köszönhetően a rendkívül jól tuningolható már-már legendás 5 hengeres motornak.

A modell eltűnésével a soros 5 henges motort is temették, ám a legenda 2009-ben ismét feltámadt, de az már egy másik történet..

Módosítás dátuma: 2010. február 26. péntek, 22:07